به وبسایت زرشوران خوش آمدید
تاریخ 10 فروردین 1403 - ساعت 11:38 قبل از ظهر

پرواز قیمت پالادیم و طلا

پرواز قیمت پالادیم و طلا

قیمت پالادیم روز دوشنبه به دنبال تحریمهای جدید غربی علیه روسیه، حدود شش درصد افزایش پیدا کرد و همزمان قیمت طلا با تقویت تقاضا برای خرید دارایی امن، بیش از یک درصد صعود کرد.

به گزارش اخباربانک، بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۵.۱ درصد افزایش، به ۲۴۸۶ دلار و ۶۴ سنت رسید. این فلز هفته گذشته تا مرز ۲۷۱۱ دلار و ۱۸ سنت صعود کرده بود و در مسیر ثبت سومین رشد قیمت ماهانه متوالی است.

آمریکا و متحدانش روز شنبه برای قطع دسترسی بعضی از بانکهای روسیه به سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت اقدام کردند. معامله گران و تحلیلگران اعلام کردند چنین اقدامی صادرات همه کالاهای روسیه از نفت و فلزات گرفته تا غلات را مختل خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه که چهارمین روز حمله به اوکراین بود، نیروهای بازدارنده هسته ای روسیه را در وضعیت آماده باش قرار داد.

به گفته استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی SPI، نگرانیهای واقعی وجود دارد که کانالهای کشتیرانی به دلیل وضعیت اوکراین مختل می شوند. این افزایش کوتاه مدت نیست که تاثیر منفی دارد بلکه این مسئله است که وضعیت مذکور تا چه مدت ادامه خواهد داشت.

شرکت نورنیکل روسیه سومین تولیدکننده بزرگ پالادیم در جهان است که از سوی خودروسازان در ساخت مبدلهای کاتالیتیک خودرو استفاده می شود.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری یک درصد صعود کرد و به ۱۹۰۶ دلار و ۱۱ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای فوریه تاکنون حدود شش درصد رشد کرده که بهترین رشد ماهانه از ماه مه سال ۲۰۲۱ است. در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۹۰۹ دلار رسید.

بر اساس گزارش رویترز، جفری هالی، تحلیلگر ارشد انرژی در شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: تحریمهای غربی علیه روسیه به میزان قابل توجهی در تعطیلات آخر هفته تشدید شدند و در نتیجه بازارها در زمان گشایش معاملات آسیایی، وضعیت ریسک گریزی پیدا کردند و به افزایش تقاضای دارایی امن برای طلا منجر شد.

طلا به عنوان پوشش ریسکی در برابر تورم و حفظ سرمایه در شرایط ابهامات مالی و سیاسی استفاده می شود.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۲۴ دلار و ۲۶ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۰۵۵ دلار و ۸۵ سنت رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب ویژه

آخرین مطالب